מתי כדאי לי להתייעץ עם יועץ ארגוני?


מתי כדאי לי להתייעץ עם יועץ ארגוני?

ייעוץ ארגוני הוא תחום המתמקד בארגון, ובתהליכים המתרחשים בתוכו ובסביבתו. מטרתו של ייעוץ ארגוני הינה לשפר את תפקוד הארגון, וכן את ההתמודדות של הארגון בסביבה דינמית, כדי שבסופו של דבר, הארגון יוכל להשיג את המטרות שלו, לצמוח ולגרום גם לעובדים לצמוח.

נדמה שבעולם כיום, שעובר שינויים מהירים ותכופים מבחינת ידע, טכנולוגיה, התנהגות אנושית וכיו"ב, ייעוץ ארגוניהוא מצרך מבוקש, וכבר מזמן לא בגדר מותרות. אמנם לרוב, ארגונים לומדים כיצד להתמודד בעולם דינמי ומשתנה חדשות לבקרים, וזאת הודות ליוזמה, למחשבה וליצירתיות מצד אלו שעומדים בראש הארגון. בזכות כל אלה, ארגונים יכולים לעבור את מרבית המשוכות ללא עזרה חיצונית. ברם, ישנם מקרים בהם ארגונים עשויים להתקשות בכך, ואז אותה עזרה חיצונית הינה דבר מתבקש, מידי איש מקצוע אובייקטיבי ומנוסה, אשר, כמתבונן מן הצד, יוכל לתת את תמונת המצב המדויקת ביותר.

תארו לעצמכם יועץ ארגוני לבוש בגלימה אדומה, כמו סופרמן.האיש הנכון, בזמן הנכון, קרי, ברגעים המכריעים בעסק (וכאן, לאו דווקא מדובר במשברים!), וכן, גם כשמתעוררים קשיים המונעים מהעסק לתפקד בצורה חלקה.

אם כך, מאמר זה יציג את המקרים בהם ההתייעצות עם יועץ ארגוני הינה מתבקשת ואף חיונית.

ייעוץ ארגוני: מי צריך את זה?

כאמור, אנחנו חיים בעולם דינמי, שמשתנה וצועד כל הזמן אל עבר הקידמה. נדמה שבשני העשורים האחרונים, השינויים הללו צוברים תאוצה ומחייבים ארגונים להתאים את עצמם אל הקצב הזה ואל השינויים. ייתכן כי הארגון אינו עומד ביעדים ובמטרות שלו, ופחות עומד במבחני הסביבה, כבעבר (פחות ביקוש למוצר או לשירות, פחות לקוחות, פחות הכנסות).  מן הידועות הוא, שעסק שאינו מתאים את עצמו לתנאי הסביבה, ייקלע לקשיים. במקרה כזה, ניתן ואולי אף רצוי, להעזר בשירותיו של יועץ ארגוני.

ישנן גישות הגורסות כי ייעוץ ארגוני נחוץ לא רק כאשר העסק כבר קיים ופועל, אלא עוד לפני שהוקם. מפגשים עם יועץ ארגוני טרם הקמת ו/או פתיחת העסק בוחנים את כדאיות העסק, מיקומו, פלח שו', לקוחות פוטנציאליים, יחסי ציבור, פרסום, הלוואות, השקעת הון עצמי ועוד היבטים רבים.

באופן כללי, כל ארגון יכול להעזר בשירותיו של יועץ ארגוני, בכל נקודת זמן. זאת, בתנאי שהארגון, על האנשים הפועלים בו, פתוח לקבל את העזרה. ברם, ישנם מקרים מסויימים בהם ישנה תקיעות, אשר יפורטו בסעיף הבא. אלו בדיוק המקרים בהם נדרשת התערבות בדמות ייעוץ ארגוני.

ייעוץ ארגוני: הצילו, משבר!

מן הידועות הוא, שארגונים רבים פונים אל יועץ ארגוני כאשר הם נקלעים למצוקה או למשבר. במקרים כגון אלה, ייעוץ ארגוני עשוי למנוע את פירוק הארגון ומזעור נזקים הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. במקרים הללו, יועץ ארגוני יפעל כדי לחזק את ענפי הארגון ולהבטיח את ניצול ההון האנושי, על מנת למנוע או למזער פגיעה בהון הכלכלי.

דוגמא למצבי משבר הם חוסר מוטיבציה, תהליכים כושלים, בעיה ניהולית בארגון. אלו הם המצבים בהם ניתן לעשות שינוי מכריע בארגון באמצעות ייעוץ ארגוני. יועץ ארגוני תפקידו להעשיר ולהעמיק את הידע הקיים של המנהלים בצוותים השונים. העבודה עמם  תכלול את בחינת פעילותו של הארגון מבפנים. כמו כן, תהליך של ייעוץ ארגוני במצב משברי עשוי לכלול עבודה על תפיסה ניהולית, אימון אישי, צוותי ופיתוח עסקי. זאת, בכדי לעורר שינוי ולשפר את התקשורת הבינאישית בארגון, כך שתגרום לכל הנוגעים בדבר לראות את הדברים באור אחר, ובסופו של דבר, "לשחרר" את החסמים שתוקעים את עבודת הארגון, כך שהמערכת תוכל להמשיך לנוע ולהניע.

יועץ ארגוני: על פרשת דרכים

למרות האמור בסעיף הקודם, ייעוץ ארגוני אינו חייב להיות צעד אותו ארגונים נוקטים רק כאשר הם נקלעים למשבר. ישנם גם תרחישים אחרים שעשויים לדרוש התערבות של יועץ ארגוני.

בכדי לדעת האם ייעוץ ארגונינחוץ בארגון שלכם, נוסחו השאלות הבאות:

  • האם אתה ממלא חמישה תפקידים בבת אחת (פקידה, איש מכירות, מנהל, נהג), מבלי להאציל סמכויות?
  • האם אתה רוצה להבטיח לעסק שלך עתיד עם בטחון וצמיחה מבחינה כלכלית?
  • רוצה להצליח במימוש רעיונות חדשים?
  • האם הארגון מאופיין בתחלופת עובדים גבוהה?
  • האם אתה מעוניין בבניית תכנית עסקית אשר תהווה בסיס לתכנון רווחים ויעדים?

מהשאלות לעיל משתמע כי ישנן שלוש קטגוריות עיקריות של מצבים בהם ייעוץ ארגוני נדרש:

  1. בעת הקמת עסק חדש: כאמור, יועץ ארגוני העובד עם ארגון בשלב ראשוני זה, יבדוק יחד עם מקים/בעל העסק את כדאיות העסק, לקוחות פוטנציאליים, ההרכב האנושי, יחסי ציבור פרסום, הלוואות, ניהול תקציב והון התחלתי, וכיו"ב. זאת, בכדי למנוע את סיכון ההון הכלכלי המצוי בידי הבעלים, או המנהל בשלב ההתחלתי, וכן למנוע העמסת סיכונים נוספים על העסק.
  2. עמידה בפני התחדשות או שינוי. כאשר עסק עומד בפני רכישה גדולה, או פרויקט משמעותי, מעבר, התרחבות, הוספת שירותים או מוצרים. במקרה כזה, ייעוץ ארגוני יסייע לארגון להגדיר מחדש את המטרות שלו, על אילו תהליכים ודגשים יש לתת את הדעת.
  3. בעיתות שגרה. ייעוץ ארגוני לא חייב להיות צעד הננקט רק בעיתות מצוקה ומשבר. אדרבא, לעיתים דווקא עדיף להעזר בשירותיו של יועץ ארגוני דווקא בתקופות של שגשוג, קרי, מעמדה של כח ויוזמה, כאשר לארגון יש את המשאבים ואת ההון הנחוצים כדי לזהות ולבחון הזדמנויות ולנטרל סכנות אפשריות, ולקבל כלים שיעזרו לארגון לעמוד בתחרות עתידית (הן בעתיד הקרוב והן בעתיד הרחוק).

בהקשר זה, חשוב לציין כי דווקא כאשר לכאורה אין בעיה גלויה, אלא בעיה עמוקה יותר שיש להציף ולהעלות אל פני השטח ולמצוא לה פתרון משמעותי, "מהשורש", עיתות השגרה הן בדיוק הזמן המתאים לכך, כאשר אין לחצים אחרים להתמודד איתם ולתת להם מענה מיידי. במקרים רבים,  פתרון הבעיה יכול למנף את הארגון קדימה במספר ערוצים, תוך גיוס כל כוחות ומשאבי הארגון. דהיינו, בכל אותם מקרים בהם ישנו רצון לשינוי ברור ומיידי, שצריך להתבצע באופן הכי נכון שאפשר, תוך רגישות לאנשים ולתוצאות כאחד. ובאמת, מתי ניתן לשים לב לכל הניואנסים הללו אם לא בתקופות בהן הארגון חווה רגיעה יחסית?

אם לבחון את כל הנקודות המוצגות לעיל בראיה כוללת, הרי שבאמצעות ייעוץ ארגוני, המנכ"ל וצוות ההנהלה הבכירה יכולים לבחון דרך עיניים אובייקטיביות את התוצאות הקריטיות, חיוביות ושליליות כאחד, כמו גם את הסיבות העיקריות והמשניות לכך. ייעוץ ארגוני פותח ערוץ לכלל העובדים בארגון לשיפור ברמה הארגונית וברמה האישית, לטווח הארוך.

לסיכום -מתי כדאי לי להתייעץ עם יועץ ארגוני?

ייעוץ ארגוני יכול להיות נחוץ בכל מיני נקודות זמן בעסק. העיקר הוא שתהליך ייעוץ ארגונינכונה בעיקר כאשר המנהל רוצה לקדם את הארגון, ולעבוד עם האנשים המרכיבים את הארגון, בכדי להגיע לכדי יעילות בהשגת התוצאות הארגוניות, תוך שיתוף פעולה מלא של כלל העובדים, הלקוחות הספקים ובעלי העניין הנוספים. יועץ ארגוני שנרתם לעבודה עם הארגון ועם הנהלתו יאפשר מיפוי של החסמים הארגוניים הנסתרים, שיקוף של התוצאות הארגוניות הרלוונטיות  ומתן המלצות ליישום תהליך פיתוח ארגוני, אשר יניב תוצאות רצויות וחיוביות לאורך זמן.

חנות למנהלים:

ליצירת קשר עם חברת משכוכית ייעוץ והדרכה למנהלים אנא לחץ/י כאן, או צלצלי/י עכשיו: 072-2500344

משכוכית - ייעוץ והדרכת מנהלים, חברה מובילה בתחום פיתוח מנהלים בכל הדרגים, סדנאות מנהלים, קורס ניהול, אימון מנהלים וכן, באתר משכוכית חנות למנהלים המציעה למכירה סל מוצרים וכלים להצלחה, ביניהם ערכות הדרכה למנהלים וספרים למנהלים ללימוד מיומנויות ולתרגול עצמי!


קרא/י במאמרים בנושא ייעוץ והדרכה, ניהול ומנהיגות ואימון אישי: